Moduler

Väktarens handbok

Du är Väktaren av de uråldriga hemligheterna – eller som vi kallar det, spelledaren. 

Väktarens handbok är till för dig som spelleder Call of Cthulhu Sverige. Den är en utveckling av Keeper’s Rulebook till Call of Cthulhu 7th edition, men med omfattande anpassning till det svenska 1920-talet. Utöver regelverket ingår det nyskrivna introduktionsäventyr I älvdalen boende av Daniel Lehto.

I äventyret besöker utredarna (spelarnas rollpersoner) norra Sverige för att hjälpa en vän i nöd. Mystiska mord har skett långt bak i tiden, byborna döljer något något och själva naturen tycks vara emot en.

Utredarens handbok

Utredarens handbok är spelarens bok, som hon bland annat använder när hon skapar sin rollperson: utredaren. Boken är en utveckling av Investigator’s Handbook till Call of Cthulhu 7th edition, anpassad till det svenska 1920-talet.

Utöver regelverket ingår flera unika svenska yrken, samt utförliga avsnitt om svensk historia och kultur och om hur utredningsarbete gick till på den tiden.

En seans i Stockholm

Kampanjen En seans i Stockholm av Gabrielle de Bourg tar dig med på en resa genom Sveriges huvudstad. Utredarna försöker nysta upp ett mysterium där ett seanssällskap kommit något stort och uråldrigt på spåren. Kampanjen är uppdelad i tre akter som fokuserar på varsin aspekt av Call of Cthulhu: socialt samspel, detektivarbete och utforskande av förbjudna platser.

Tjurmannen från Kungsskär

Utredarna dras in i arbetet kring en ny utställning på Nationalmuseum, vars objekt uppmärksammas av inhemska och utländska grupper. I synnerhet flätas en tjurstatyetts märkliga historia samman med händelser i Ryssland under tsardömets sista dagar och med en mångtusenårig konflikt.

Tjurmannen från Kungsskär är en kampanj av Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Utredarna får besöka lantliga avkrokar och storstäder runt om i Norden på jakt efter sanningen om Tjurmannen.

Aldrig mera frid

Aldrig mera frid är en samling mini-äventyr till Call of Cthulhu Sverige – skrivna av Alexander Fahlander, Björn Flintberg, Jonas Larsson Olanders och Samuel Lowejko – formgivna som tidningspamfletter för att ge känslan av den föränderliga värld som 1920-talet bjöd på. En värld som blir allt vidare och allt svårare att förstå för gemene man. 

Den gula filmen

Filmstaden i Solna skapar stora exportsuccéer. Stjärnorna från Sverige erövrar Hollywood och produktionen är i full gång bakom grindarna. Att skådespelare eller regissörer rusar ut och lämnar i vredesmod är vardagsmat, men nu har en hel produktion försvunnit spårlöst – inklusive scenografin. 

I detta äventyr av Gabrielle de Bourg, Gunilla Jonsson och Michael Petersén utgörs utredarna av personer i filmindustrin som försöker lista ut vad som hänt. 

Den svarta sviten

Mörkret är en fristad för hemligheter att växa ostört.

Det kan gömma den stjärna som smälter köttet från din kropp.

Det kan gömma en besökare från rymden som snart är färdig med sin rustning.

Och det kan gömma svaret på varför vuxna män beter sig såsom i en saga av bröderna Grimm.

Den svarta sviten innehåller tre äventyr – skrivna av John Coleman & Mark Morrison, Petter Nallo och Jonas Larsson Olanders – som alla undersöker den lovecraftianska svärtan.

Ingemar Fredmans epistlar

I den kalla norden finns det få namn som har lika mycket lovecraftiansk tyngd som Anders Fager. Som en oförklarlig infektion blommande han 2009 upp med sin novellsamling Svenska Kulter och har sedan dess cementerat sig som de facto-källan till skräck bortom sans och trygghet.

Fagers litterära alster har varit förankrade i modern tid, långt från Lovecrafts egen epok. Men med Call of Cthulhu Sverige får vi nu möjligheten att sluta cirkeln och se vad Kulter-universat erbjuder det svenska 1920-talet.

Ingemar Fredmans epistlar hittar du inte mindre än sju noveller. Gör dig redo att möta nyfikna landsfiskaler, exotiska scenkonstnärer och forskare som verkligen vågar tänka utanför lådan, och låt novellerna agera språngbräda och inspiration till dina egna rollspelsidéer.

Utöver detta får du även två kompletta äventyr:

Bertholtz kanaljer tar utredarna tjänst hos Stockholms främste svartkonstnär för att bekämpa en uråldrig ondska, men måste allt eftersom ställa sig frågan ifall de verkligen befinner sig på rätt sida i konflikten.

Wittnesbörd ser det ut som att utredarna kommer få en avslappnande resa längs Göta kanal. Vad de inte vet är att fartyget skall bli skådeplats för ett konstnärligt experiment som kan tvinga in passagerarna i en ny värld.

Spelledarskärmen

Spelledarskärmen – illustrerad av Ola Larsson – innehåller alla viktiga tabeller och sammanfattningar spelledaren kan behöva. Dessutom ingår tre kartblad med sex kartor, hämtade från 1920-talet.

Räddaren i Nöden

Det var inte länge som Nya stan i Lund – byggd för att råda bot på bostadsbristen – var känd under sitt riktiga namn. I folkmun blev den istället kallad “Nöden” på grund av det armod som rådde där. Det innebar att Nöden blev ett perfekt gömställe för de som ville utföra experiment med krafter bortom vårt förstånd –skulle något gå fel skulle det bli lätt att sopa under mattan.

Utredarna blir tillkallade till Nöden för att hjälpa en mor att finna sin försvunne son, men de inser snart att det är något mer som pågår. Mystiska röda växter har börjat spridas i Nöden, och underliga leriga fotsteg kan synas på gatorna. Fotsteg efter något stort – något som letar efter någon.

Räddaren i Nöden är skrivet av Anders Jansson. För den bredare all mänheten är han mest känd som folkkär komiker, skådespelare och underhållare, men som livslång rollspelare och inbitet Call of Cthulhu-fan har Anders även på senare år allt mer tagit rollen som ambassadör för rollspelshobbyn.

Räddaren i Nöden är ett fristående äventyr, men om man vill fördjupa sig i Lund och dess historia rekommenderas man som spelledare att även läsa i vår kommande modul Lund – den förbjudna kunskapens stad.